З досвіду роботи

ВИКОРИСТАННЯ ІКТ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ як ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Не згасає вогонь у розумних очах
І з роками ясніш пламеніє.
Ти тримаєш дитячі серця у руках,
Ти тримаєш планети надію.

Розвиток інформаційних технологій, безперервне оновлення, ускладнення наукової інформації, вторгнення її в усі сфери життя та діяльності людини є визначною особливістю сучасності. Усе це не могло не позначитись на навчально-виховному процесі сучасної школи.

Вважаю, що інформатизація освіти є одним із найважливіших напрямків реалізації сучасної освітньої парадигми. Уміння використовувати можливості інформаційно-комунікаційних технологій у професійній діяльності повинно стати однією з головних якостей сучасного учителя.
Актуальність теми. Національна доктрина розвитку освіти «Україна ХХІ століття» визначає  пріоритетом розвитку освіти впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, доступність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві. 
Я вважаю це питання актуальним, тому що кожен метод має переваги і недоліки. А від правильного поєднання методів навчання можна досягнути позитивного результату під час навчання та виховання учнів, як особистості.
 І тому це обумовило вибір теми, над якою я працюю «Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках біології  як засіб підвищення навчально-пізнавальної діяльності учнів». 
Мета досвiду. Використання ІКТ в навчально-виховному процесі для формування інформаційної компетентності учнів, розвитку пізнавальної активності та творчих здібностей учнів, критичного і логічного мислення.
Для реалізації поставленої мети працюю над завданнями: застосування ІКТ для розвитку пізнавальної активності учнів, розвитку критичного мислення; створення умов для формування вмінь і навичок дослідницької і пошукової роботи;  оптимальний розвиток навичок роботи з інформацією; поєднання біологічних  знань з життєвим досвідом.
 Новизна проблеми. Використання ІКТ на уроках біології дозволяє підвищити навчально-пізнавальну діяльності учнів, якість навчання предмета, інтенсифікувати діяльність вчителя та учня. Переваги мультимедійних технологій, в порівнянні з традиційними, різноманітні: наочне подання матеріалу, можливість ефективної перевірки знань, розмаїття організаційних форм у роботі учнів і методичних прийомів у роботі вчителя.
Провідною ідеєю досвіду  є поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційно-комунікаційних технологій з інноваційними  і проектними. Застосування ІКТ сприяє вирішенню проблеми змісту навчання біології , її нових форм і методів, значно підвищує рівень мотивації навчання, розширює можливості самостійної навчальної діяльності учнів.
З досвіду роботи бачу, що  сучасні діти все менше звертаються за інформацією до книг, а намагаються її отримати з комп’ютера.

Розв’язати ці проблеми в значній мірі дозволяє використання інформаційних технологій. Сучасні педагогічні програмові засоби дозволяють донести до учнів великий потік інформації, акцентувати їх увагу на важливих об’єктах за рахунок фрагментарної подачі матеріалу. При цьому використовується всі переваги ІКТ, які полягають у взаємозв’язку декількох компонентів: тексту, малюнка, анімації, звукового супроводу та ін.
В своїй практиці я часто  використовую уроки на яких комп’ютер використовується в демонстраційному режимі: один комп’ютер, проектор, екран.
До найбільш ефективних форм представлення навчального матеріалу на уроках слід віднести мультимедійні презентації. Метою такого представлення інформації є формування у школярів системи мислеобразів, скорочення часу на пояснення, попередження фізичної та психологічної втоми.
Мультимедіа (muti – багато, media – способи, можливості) – це представлення об’єктів та процесів не традиційним текстовим описом, а за допомогою фото, відео, графіки, анімації, звуку, тобто з використанням всіх відомих на сьогодні форм.
Презентація дає можливість вчителю проявити творчість, індивідуальність, попередити формальний підхід до проведення уроку. Вона дозволяє представити навчальний матеріал як систему яскравих опорних образів, наповнених вичерпною структурованою інформацією в алгоритмічній послідовності. Під час використання презентацій задіяні різні канали сприйняття учнів, що дозволяє закласти інформацію не тільки у фактографічному, а й в асоціативному вигляді в пам'ять учнів.
Крім зазначених переваг, використання презентацій на уроці дає можливість:
 - використати повноекранне відео, яке несе великий обсяг інформації (1,2 Гб за 1-2 хвилини), та й всі ми знаємо, що краще один раз побачити, ніж сто раз почути;
 - використати значну кількість таблиць, малюнків, діаграм, портретів вчених, фотографій, карт, схем;
 - активізувати сприйняття учнів за рахунок звукових та зорових демонстрацій;
 - виділити головний зміст;
 - під час пояснення не витрачається час на запис на дошці;
 - під час пояснення вчитель не повертається до дошки, таким чином не втрачається контакт з класом;
 - учням легше відповідати, коли вони спираються на відображений на екрані план відповіді.
Використання презентацій виправдане на будь-якому етапі вивчення теми та на будь-якому етапі уроку.
Прийоми використання мультимедійних презентацій на різних етапах уроку:
-         Контролю знань: виконання тестових завдань з наступною само- або взаємоперевіркою.
-          Актуалізації знань: завдань з пошуку правильного твердження, заповнення пропусків в реченнях.
-          Мотивації навчальної діяльності: демонстрація об’єктів або явищ, які будуть вивчатися на уроці з метою створення проблемної ситуації, прийом «Що це може значити?», прийом «Що далі?», прийом «Чому?».
-          Вивчення нового матеріалу: демонстрація наочного матеріалу під час розповіді вчителя, робота з таблицями, пояснення схемами в ході фронтальної бесіди, пошук відповіді на запитання, складання опорного конспекту на основі текстового матеріалу, теоретичне обґрунтування процесу або явища, виконання лабораторної або практичної роботи за допомогою віртуальної лабораторії.
-         Закріплення знань: пояснення учнями явищ при повторному показі без звуку, прийом «знайди зайве», прийом «розташуй у послідовності», термінологічний диктант, навчальне тестування.
-          Домашнє завдання: використання додаткової інформації, структурування інформації, створення учнівських презентацій (індивідуальних або групових), розробка тестових завдань.

Не можливо не сказати про використання можливостей Інтернету, який все більше проникає в освітній процес. Інтернет – це не тільки необмежений біологічний інформаційний ресурс, він має велике значення для самоосвіти вчителя та використання ресурсів мережі під час підготовки до уроків.
Для того, щоб використання можливостей Інтернету учнями було корисним та ефективним необхідно обов’язково підкреслювати причину та мету пошуку інформації в Інтернеті, це доцільно здійснювати наступними шляхами:
 - по-перше, можна дати учням завдання знайти додаткову навчальну інформацію, зберегти її на електронних носіях для подальшого багаторазового використання іншими користувачами.
- по-друге, можна поставити перед учнями задачу знайти нову інформацію, якої немає в підручнику, або яка не звучала на уроці, порівняти її з відомою інформацією, таким чином створити проблемну ситуацію, яка ініціює конструктивне спілкування на уроці.
- по-третє, можна запропонувати учням зробити огляд (дайджест) по певній темі. Таке завдання дається заздалегідь та може оцінюватись як проектна робота учня. Так на початку вивчення теми «Кров» у 9 класі, учні отримали завдання створити дайджест матеріалів про СНІД. Зібраний матеріал учні оформили у вигляді мультимедійної презентації.
Виходячи з вищезазначеного слід підкреслити, що використання інформаційної мережі не повинно бути самоціллю. Весь сенс в тому, щоб зробити можливості мережі необхідними для розв’язання пізнавальних задач, перемістити навчальний акцент з накопичення інформації на формування вмінь учнів використовувати різні способи діяльності в умовах, коли будь-яка інформація є легкодоступною. На жаль використання Інтернету  безпосередньо на уроці ускладнено тим, що не завжди інформація, що цікавить є доступною, а її пошук може зайняти багато такого дорогоцінного на уроці часу, тому найчастіше я використовую можливості мережі під час індивідуальної роботи з учнями: надання консультацій по написанню пошуково-дослідницьких робіт, підготовці учнів до участі в конкурсах та олімпіадах.
Підводячи підсумок хочу підкреслити, що використання інформаційних технологій дозволяє провести урок на якісно новому рівні, врахувати психологічні та вікові особливості дітей, значно посилити їх інтерес до вивчення біології, розвивати логічне мислення школярів, навички пошуку інформації, групової роботи, формувати ключові компетентності учнів, там самим покращити якість їх знань з предмету.

Звичайно ІКТ ніяким чином не замінить «живе» знайомство з природою, виходи на екскурсії, похід до музею, роботу з мікроскопом, гербарієм, вологими препаратами, колекціями, проте за ними майбутнє. Урок з використання ІКТ стає більш наочним, цікавим, складний матеріал стає зрозумілішим для учнів.
Всю свою діяльність я орієнтую на вирішення проблеми, яку можна виразити словами великого педагога В.О. Сухомлинського: "Краса природи – це могутнє джерело енергії думки, це поштовх, що пробуджує і ліниву, і сонну, й інертну думку. Якщо думка виливається в поетичне слово, якщо в цьому слові затремтіли ніжні барви квітів, запахли трави, заграли переливи тіней і напівтіней      лісового сутінку, значить, затремтіла дитяча думка, значить розум дитини черпає животворні сили з вічного джерела життя, а пізнання - з природи, з краси".

Немає коментарів:

Дописати коментар